Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
Witam wszystkich bardzo serdecznie w „Kąciku psychologa”. Nazywam się Ewa Dędek i jest mi niezmiernie miło poinformować Państwa, że od 01.04.2020r. pragnę służyć wsparciem i pomocą psychologiczną w tym trudnym dla wszystkich okresie. Zapraszam do kontaktowania się przez pocztę e-mail (psychologprzedszkole@interia.pl ) lub telefonicznie ( 787168970).
Pozdrawiam serdecznie.
Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
Jak rozmawiać z dzieckiem, które się boi?
Kiedy dziecko reaguje na pewne sytuacje “nieuzasadnionym” strachem, często czujemy się bezradni, bagatelizujemy sprawę lub próbujemy uciec od tematu. Nie są to reakcje wspierające. Jak zatem rozmawiać z dzieckiem, które się boi?
Warto uświadomić sobie, że w psychologii strach i lęk stanowią dwa odmienne terminy.
Strach to reakcja na konkretne, realne niebezpieczeństwo, które ma miejsce w teraźniejszości np. ujadający pies. Taki strach jest krótkotrwały, gdy niebezpieczeństwo mija wracamy do równowagi emocjonalnej.
Strach powoduje w naszym organizmie wydzielanie różnych substancji, które stawiają nas w stan gotowości np. adrenalinę, która wywołuje m.in. przyspieszone bicie serca, wzrost ciśnienia krwi, napięcie mięśni. Są to odruchy mające pomóc nam w ucieczce i walce. Tak więc strach, który działa na nas mobilizująco, jest uczuciem potrzebnym i pożytecznym.
Lęk w odróżnieniu od strachu dotyczy sytuacji irracjonalnych i nie jest wywołany realnym zagrożeniem np. lęk przed upadkiem samolotu.
Objawia się często jako stan oczekiwania na bliżej nieokreślone, nieprzyjemne doświadczenie. Często z lękiem związane są takie objawy somatyczne, jak np. pocenie się, kołatanie serca, bóle i zawroty głowy, bóle brzucha, moczenie się, napięcie mięśniowe. Lękowi towarzyszy zwykle obniżenie nastroju oraz spadek aktywności, nie można go też całkowicie usunąć – można jedynie wpływać na czynniki lękotwórcze.
Warto także mieć na uwadze fakt, że istnieje takie zjawisko jak lęki rozwojowe, które pojawią się na określonych etapach życia. Poniżej w rozwojowej mapie dziecięcych lęków przedstawione jest zestawienie najczęściej występujących lęków rozwojowych u dzieci. Jeśli lęk u dziecka jest tak silny, że utrudnia bądź wręcz uniemożliwia mu codzienne funkcjonowanie oraz wyklucza z życia społecznego, konieczna jest interwencja ze strony specjalisty.
ROZWOJOWA MAPA DZIECIĘCYCH LĘKÓW
Lęki 2-latków
- lęki dźwiękowe: odgłos suszarki, pociągu, odkurzacza, dźwięk spłukiwanej wody
- lęki wizualne: duże przedmioty np. kapelusz, ciężarówka, pociąg
ciemne kolory np. czarny parasol - lęki związane z ludźmi: wyjazd matki, nieobecność przy zasypianiu
- lęki przestrzenne: strach przed nieznanymi pomieszczeniami lub dziwnymi dla dziecka obiektami np. pomost, jaskinia; zmiana dotychczasowego układu mebli w pokoju lub przeprowadzka; strach przed gwałtownymi ruchami, przesuwaniem się przedmiotów
Lęki 3 i 4-latków
- Mogą utrzymywać się lub pojawiać lęki które pojawiły się u dziecka w młodszym wieku.
- lęki wizualne: ludzie w mundurach, uniformach np. żołnierze, policjanci;
strach przed ciemnością, - lęki dźwiękowe: odgłosy silników, dzikich zwierząt
strach przed rozstaniem z rodzicami, szczególnie wieczorem.
Lęki 5 i 6-latków
- Mogą utrzymywać się lub pojawiać lęki które pojawiły się u dziecka w młodszym wieku.
- Obawy związane z wykonywaniem różnych czynności np. strach przed upadkiem, skaleczeniem
- Strach przed owadami
- lęki przed światem nadprzyrodzonym: duchami, potworami w szafie czy pod łóżkiem
- lęk przed żywiołami: ogień, woda, wiatr, burza
- strach przed zostawaniem samemu w domu lub poza nim
- obawa o rodziców – lęk, że coś im się stanie
Lęki dzieci w wieku szkolnym
- lęki wizualne: ciemność, cienie przypominające potwory, ciemne pomieszczenia np. strych, piwnica
- lęk przed brakiem akceptacji ze strony rówieśników
- lęk przed niebezpieczeństwem z zewnątrz: wojną, włamaniem
- lęki dotyczące własnych zdolności i możliwości porażki, szczególnie w szkole
Kiedy strach przeradza się w lęk
Obezwładniający lęk może być efektem sytuacji, która wywołała strach np. gdy dziecko zgubiło się w tłumie i nie otrzymało wsparcia ze strony dorosłych w udźwignięciu emocji i powrocie do równowagi wewnętrznej. Wsparciem tym jest szansa na wyrażenie strachu bez oceny i bagatelizowania sytuacji ze strony rodzica oraz przestrzeń do opowiedzenia o swoich przeżyciach.
Jak reagować na lęk dziecka
Bardzo ważne jest to, jak dorośli reagują na dziecięce lęki. Zdarza się, iż właśnie interwencja dorosłego powoduje utrwalenie lęku lub wzmacnia u dziecka zachowania unikowe. Nadając znaczenie przeżywanym przez dziecko emocjom mówiąc „to zrozumiałe, że mogłeś się wystraszyć” oraz rozmowa, która daje dziecku szanse szczegółowo wyjaśnić, jak dziecko się czuło w danej sytuacji, co się wtedy stało, pomaga w zrozumieniu swoich reakcji oraz usuwa trwałe skojarzenie lęku z daną sytuacją.
Jak powinna przebiegać rozmowa z dzieckiem, które się boi?
Nie ma jednej, słusznej i zawsze działającej zasady, ale są wskazówki, które mogą pomóc rodzicom wesprzeć dzieci przeżywające lęk. Oto one:
- Zapewnienie poczucia zrozumienia i akceptacji
Pokazując dziecku zrozumienie wobec jego reakcji, okazujesz mu szacunek, wobec tego jakim jest. Ważne, aby okazać dziecku zrozumienie, wobec tego, że dotknęła. je emocja, z którą każdemu trudno jest sobie poradzić.
Poprzez używanie zwrotów „chciałabym ci jakoś pomóc”, „spróbujmy razem rozwiązać ten problem” itp. dajemy dziecku do zrozumienia, że nie jest ze swoim strachem samo i może liczyć na nasze wsparcie. - Akceptacja i szacunek emocji dziecka
Bagatelizowanie przeżywanych przez dziecko emocji sprawia, że czuje się ono samotne ze swoim problemem, nie może sobie poradzić z sytuacją, która dla rodzica jest prosta. Nie sprzyja to budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz otwartości dziecka w sytuacji, kiedy znów zacznie się bać. Warto spróbować postawić się na miejscu dziecka: „też byłam przerażona”, „podejrzewam, że ja też bym się bał będąc na twoim miejscu”.
Zainteresowanie emocjami dziecka możemy wyrazić poprzez użycie zwrotów np. „to cię niepokoi?”, „bardzo się bałeś?” dajemy przez to dziecku znać, że jest dla nas ważne i jesteśmy gotowi je wspierać.
Pomocny może okazać się również dotyk: jeśli dziecko nie protestuje, przytulmy je i pozwólmy wypłakać się w naszych ramionach. Nie pospieszając dziecka, dajmy mu tyle czasu, ile potrzebuje na przeżycie emocji tak, by nie zostawiła w nim traumatycznego, zduszonego w środku śladu. W tym przypadku najważniejsza jest nasza postawa – akceptująca i empatyczna. - Dać dziecku czas
Aby w swoim tempie bez wywierania presji oswoiło się z trudną dla niego sytuacją - Przypomnij dziecku podobne sytuacje, w których sobie poradziło
Przywołanie sytuacji, która była dla dziecka trudna i z którą sobie poradziło jest dobrym sposobem na dodanie odwagi.
Opowiedz o swoich doświadczeniach z lękiem
Warto opowiadać o swoich lękach z dzieciństwa i sposobach na ich przezwyciężenie. W ten sposób dajemy dziecku do zrozumienia, że każdy się czegoś boi, nawet rodzice. Dzieci bardzo lubią słuchać historii dotyczących rodziców, a tym bardziej takich, które związane są sytuacją, którą one same przezywają.
Lęk i strach to trudne, często bolesne emocje, których nie sposób uniknąć. Dlatego tak ważne jest, by jako rodzic mieć w sobie gotowość na wspieranie dziecka w ich przeżywaniu i szukać najlepszych dla swojej rodziny sposobów na radzenie sobie z dziecięcym lękiem. Jednym z nich jest szczera rozmowa.
Gdy dziecko się boi należy unikać:
– Porównywania go do innych
– Bagatelizowania sytuacji – stwierdzeń „nie ma się czego bać”, „ty znowu się boisz”
– Wrzucania dziecka na głęboką wodę – np. w sytuacji, gdy maluch boi się windy lub wody, nie należy pokonywać tego lęku biorąc dziecko na ręce i zmuszając do wejścia do wody;
Najkorzystniej jest spróbować zrozumieć lęk dziecka, nie wyśmiewać się z niego, nie zawstydzać przed innymi. Najprawdopodobniej Wasze dziecko z danego lęku wkrótce wyrośnie.
Warto razem z dzieckiem wymyślać sposoby na poradzenie sobie z lękiem
- Metodą „małych kroków” stopniowo oswajać dziecko z sytuacją, która wywołuje lęk np. kiedy dziecko boi się wody, możemy zaproponować spacer za rękę brzegiem jeziora, pozwolić bawić się przy brzegu, następnie brodzić po płyciźnie, pływać w kole razem z mamą, dając tyle czasu, ile potrzebuje dziecko. Jeśli nie chce próbować jakiegoś pomysłu albo nagle się z niego wycofuje, zaakceptujmy to. Uszanujmy granice dziecka. Pozwólmy, aby decyzja o przełamaniu strachu wyszła od dziecka.
- Szczera rozmowa
- Bajki terapeutyczne – pomocne są w radzeniu sobie z dziecięcymi lękami związanymi np. z dentystą, pobytem w szpitalu, pobieraniem krwi itp.
https://www.youtube.com/watch?v=UuvWpAIwCXg - Jeżeli dziecku śni się jakiś koszmar można wspólnie z nim go dokończyć – np. ułożyć plan jak pokonać złego ducha, potwora itd.
- Jeżeli dziecko boi się puścić rodzica do pracy to warto pokazać dziecku zdjęcie z biurka, opowiedzieć co robią rodzice, a jeśli jest taka możliwość zabrać je do pracy.
- Wzmacnianie mocnych stron dziecka oraz pokazywanie, że nawet jak coś się nie uda można próbować dalej. Dlatego korzystnie jest zauważać i wzmacniać zachowania, które świadczą o zaradności dziecka. Chwalić nawet minimalne postępy oraz stawiać nowe wyzwania. Warto też pokazywać na sobie, że ponosimy porażki, podejmujemy dalsze próby, uczymy się i w końcu osiągamy sukces lub nie.
Lęk i strach to trudne, często bolesne emocje, których nie sposób uniknąć. Dlatego tak ważne jest, by jako rodzic mieć w sobie gotowość na wspieranie dziecka w ich przeżywaniu i szukać najlepszych dla swojej rodziny sposobów na radzenie sobie z dziecięcym lękiem.
Przypisy:
Filliozat I. (2009). W sercu emocji dziecka. Wydawnictwo Esprit. Kraków
Kendall P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. GWP. Gdańsk
Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
DRODZY RODZICE!
Jak radzić sobie z lękiem i stresem u dzieci.
Codzienność dzieci w ostatnich tygodniach całkowicie się̨ zmieniła. Nawet gdy dziecko jest jeszcze małe, odbiera z otoczenia wiele sygnałów alarmowych, udzielają̨ mu się̨ emocje dorosłych, dostrzega zmiany w rytmie dnia, słyszy o nowych ograniczeniach, wyczuwa napięcie czy zachwianie stałości i przewidywalności. Normalną reakcją jest odczuwanie w związku z tym stresu, rozdrażnienia czy niepokoju.
Stres u dzieci w wieku przedszkolnym może objawiać się m.in.: bólami głowy i brzucha, zaburzeniami snu, koszmarami, moczeniem nocnym, ssaniem kciuka, wymiotami, kołysaniem się, częstym oddawaniem moczu. Maluchy stają się rozdrażnione, niespokojne, agresywne i płaczliwe.
Stres jest naturalną reakcją organizmu na bodźce płynące z otoczenia, która może wywoływać zarówno mobilizację, jak również lęk i napięcie. Jego skutki dotykają nie tylko osoby dorosłe, ale także maluchy, które silniej przeżywają nieprzyjemne sytuacje. Stresu u dzieci nie da się uniknąć ani powstrzymać, ale można pomóc im sobie z nim radzić. Najważniejsze to:
- zapewnienie stabilizacji i bezpieczeństwa,
- bliskość fizyczna np. przytulanie, głaskanie
- poświęcenie dziecku czasu i uwagi
- wspólne szukanie rozwiązań stresujących sytuacji
- poważne traktowanie problemów dziecka
- rozmowy np. na temat minionego dnia
- kreowanie różnych scenariuszy zabawy
- aktywność fizyczna
- czas na odpoczynek i relaks
- zabawa- jest doskonałą strategią na rozładowanie napięcia, ma wartość terapeutyczną, dlatego warto jak najwięcej bawić się razem.
- fantazja – możecie przenosić́ się̨ w opowiadaniach do miejsc, które lubicie lub które chcielibyście odwiedzić (latać w kosmos, bawić się na plaży). Wyobrażać́ sobie ze szczegółami, czy piasek byłby ciepły i miękki, czy woda byłaby zimna czy ciepła. Nazywamy tę strategię wizualizacją i jest szczególnie przydatna, kiedy przechodzimy przez coś nieprzyjemnego (np. pobieranie krwi).
- czytanie bajek z przesłaniem terapeutycznym, w których bohaterowie przeżywają stresy, niepokoje, lęki i próbują stawić im czoło.
- ciekawym i udowodnionym naukowo podejściem w radzeniu sobie ze stresem jest mindfulness, czyli trening uważności. Dziecko uczy się świadomego doświadczania obecnej chwili. Zatrzymuję się, żeby złapać oddech i poczuć czego w danej chwili potrzebuje. Łatwiej poradzić sobie ze stresem, kiedy się wie co się dzieje w środku. (https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&feature=youtu.be). Więcej o tym podejściu można przeczytać na stronie (https://treningzabki.pl)
- zróbcie listę rzeczy / czynności, które poprawiają wam humor, kiedy jest ciężko i zaglądajcie do niej, kiedy będzie taka potrzeba.
Jak rodzice mogą radzić sobie z lękiem i stresem
Lęk w czasie epidemii. Jak go przetrwać i mniej się martwić?
Lęk pełni funkcje adaptacyjną, tzn. ostrzega nas przed niebezpieczeństwem. Radzenie sobie z lękiem powinno polegać nie na próbie jego wyeliminowania, lecz nauce zarządzania nim.
- spowolnij oddech – poprzez głęboki wdech nosem i powolne wydychanie powietrza przez usta. W ten sposób szybko zredukujesz fizyczne odczuwanie niepokoju.
- zrelaksuj mięśnie – naucz relaksować swoje ciało, poprzez napinanie a następnie rozluźnianie poszczególnych części ciała. Ta strategia pomoże w obniżeniu poziomu napięcia.
- zaakceptuj niepewność – kiedy nie jesteś czegoś pewien zaczynasz się tym martwić. Większość rzeczy w życiu jest niepewna. Postaraj się więc zmienić zachowanie na takie, jak gdybyś czuł się ze swoją niepewnością komfortowo.
- przemyśl użyteczność zamartwiania – martwiąc się nie rozwiązujesz problemu. Zastanów się co możesz zrobić, aby zmniejszyć poziom lęku i podejmij działanie. Twoja aktywność konfrontuje cię z lękiem.
- wyznacz czas na zamartwianie – ustal czas, na przykład 20 minut dziennie, kiedy będziesz się martwić. Masz do tego prawo, ale nie może trwać to od rana do wieczora. Resztę dnia zaplanuj tak, aby ograniczyć czas na nudę.
- postępy w radzeniu sobie z lękiem i nadmiernym zamartwianiem będziesz zawdzięczał wyłącznie swojej pracy. Zapisuj swoje sukcesy, nagradzaj się za nie. I ćwicz.
- znajdź czas dla siebie- najlepiej każdego dnia. Ty również̇ jesteś́ kimś́ ważnym.
- znajdź́ sposoby, żeby się̨ zrelaksować́. Poćwicz, posłuchaj łagodnej muzyki, wypij filiżankę̨ herbaty albo zrób cokolwiek innego, co pozwala Ci się̨ odprężyć́.
- dbaj o dobry sen
- Zdrowo się odżywiaj
Oprac. na podst.: Psychotesto. Centrum psychologiczne. https//www.psychotesto.pl
Ćwiczenie:
Wielu Ekspertów uważa głębokie oddychanie za najlepszą technikę redukcji stresu.
Głębokie oddychanie zwiększa dopływ tlenu do mózgu i pomaga osiągnąć stan spokoju. Dodatkowo techniki oddychania pomagają skupić się na ciele, co może uspokoić twój umysł. Chociaż istnieje wiele technik oddychania – niektóre łączą oddychanie z wizualizacją – wykonanie kilku powolnych, głębokich oddechów brzucha może zapewnić natychmiastową ulgę w stresie.
Jak się zrelaksować. Wykonaj ćwiczenie.
1. Najpierw zlokalizuj swoją przeponę. Możesz siedzieć, stać lub leżeć. Połóż palce na brzuchu tuż poniżej mostka. Powąchaj powietrze – pociągnij nosem. Ruch mięśni pod palcami to Twoja przepona. Następnie połóż się płasko na plecach. Pod głową podłuż poduszkę. Nie łącz nóg, rozsuń je. Możesz zamknąć oczy. Rozluźnij mięśnie twarzy, szczęki. Rozluźnij mięśnie brzucha. Oddychaj spokojnie i rytmicznie.
2. Jedną rękę połóż na brzuch, tuż poniżej mostka. Drugą rękę połóż na klatce piersiowej.
3. Powoli i spokojnie wciągnij nosem powietrze, tak głęboko, jak to możliwe, ale bez wysiłku. Ręka, którą trzymasz na brzuchu, podczas wdechu powinna unieść się do góry. Ręka, która leży na klatce piersiowej, nie powinna się poruszyć.
4. Powoli i spokojnie wypuść całe powietrze przez lekko uchylone wargi. Powietrze wypuść swobodnie bez napinania się. Ręka, którą trzymasz na brzuchu, powinna teraz opaść. Powtarzaj wdechy i wydechy. Rozluźnij ramiona, ręce i rytmicznie oddychaj.
Jak rozmawiać i wspierać dzieci w okresie pandemii koronawirusa?
Drodzy Rodzice!
Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętego przedszkola, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek.
Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie:
1. Obserwuj reakcje i emocje dziecka
Jakie jest nasze dziecko? Jak reaguję na tę sytuacje? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? A może sytuacja go nie przeciąża?
Często zdarza się tak, że kiedy rodzice przeżywają jakieś silne emocje, są głęboko przekonani o tym, że w tej samej sytuacji ich dzieci będą odczuwać emocje tak samo bądź podobnie. A tak wcale być nie musi. Więc warto sprawdzić, co w tej chwili przeżywa nasze dziecko. Część dzieci może przeżywać trudne emocje przede wszystkim lęk, złość, smutek lub napięcie, które trudno jest im nazwać i określić. Inne mogą odczuwać podekscytowanie tym, że dzieje się coś nowego, zaciekawienie, ale też wzruszenie. Pamiętajmy, że w tej sytuacji nie ma jednych dobrych emocji. Ważne jest, aby był taki moment w ciągu dnia, kiedy sprawdzamy co dziecko przeżywa. Jest to również dobry zwyczaj poza epidemią. Warto być ciekawym świata emocjonalnego naszych dzieci.
2. Obserwuj własne emocje i zadbaj o siebie
Trwa bardzo trudny czas, w którym dominującą emocją może być lęk, a nasze myśli często są wypełnione zmartwieniami. W tej sytuacji pamiętajmy o zatroszczeniu się o samego siebie, o czym często zapominamy w czasie nadmiernych napięć i obowiązków. Przede wszystkim starajmy się zadbać o spokój. Odizolować się od niesprawdzonych informacji, od źródeł które mogą wzbudzać panikę. Kontrolujmy czas spędzany przed telewizorem czy komputerem. Pamiętajmy, że dzieci obserwują, jak radzimy sobie z tą trudną sytuacją i są niezwykle wrażliwe na nasze stany emocjonalne. Osobom, które same nie radzą sobie z sytuacją, przeżywają trudne momenty i czują zagrożenie będzie bardzo trudno udzielić wsparcia dziecku, wtedy poszukajmy wsparcia w otoczeniu (ciocia, wujek, babcia). Ważne jest by po prostu być.
3. Rozmawiaj
Bycie blisko i rozmowa są dla dzieci ważne. Rozmawiaj z dzieckiem o tym co można robić, żeby poradzić sobie z trudnymi emocjami. Opowiedz mu o tym, jak ty radzisz sobie, gdy coś cię niepokoi. Wspólnie szukajcie aktywności, które pomogą opanować lęk (wspólna zabawa, rysowanie, taniec, czytanie książek). Rozmów nie przeprowadzamy, kiedy sami jesteśmy w napięciu, warto zostawić je na taki moment, kiedy jesteśmy spokojni, opanowani i możemy poświęcić swój czas.
4. Zadbaj o potrzeby dzieci
Dzieci potrzebują rozmowy z bliskimi koleżankami czy kolegami, pomóżmy dziecku zorganizować wideo spotkania z przyjaciółmi z przedszkola, krewnymi, dziadkami.
5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu
Czas, który spędzimy razem w domach można wykorzystać na budowanie relacji rodzinnych, które dla dziecka są fundamentem poczucia bezpieczeństwa. Zatem dużo rozmawiajmy z dziećmi, bawmy się razem, grajmy w gry, gotujmy wspólnie posiłki. Dbajmy o nasze bezpieczeństwo i dobre samopoczucie.
6. Zachowaj rutynę dnia
Dzieci różnią się od siebie w potrzebie rutyny i stałego rytmu. Jeśli jednak wiesz, że twoje dziecko dobrze odnajduje się w stałości, możecie wspólnie stworzyć harmonogram dnia, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas ,,wolny od technologii” i czas na obowiązki.
7. Dostosuj poziom informacji do wieku i do tego jakie jest Twoje dziecko. Możesz skorzystać z dostępnych grafik, bajek czy piosenek, takich jak:
- http://mamyprojekt.pl/koronawirus/ Czym jest koronawirus i czym grozi spotkanie z nim? Dlaczego nie chodzimy do przedszkola? Opowiadanie stworzone przez kolumbijską psycholog, krótka historia podróżującego po całym świecie wirusa, przywierającego do ludzi. Ilustracje zostały zaprojektowane tak, by dziecko samo mogło opowiedzieć o tym, jak się czuje słysząc o wirusie. publikacja ma wesprzeć rodziców w rozmowie z dzieckiem i wyjaśnieniu, na czym polega zagrożenie.
- https://www.youtube.com/watch?v=tAPgBy4cvLk
Piosenka „Koronawirusie chcesz dostać tu się” - http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf
Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie.
Oprac.na podst.:
Uniwersytet SWPS. Strefa Psyche „Koronawirus. Jak rozmawiać i wspierać dzieci w tym czasie” dr M. Śniegulska i Zofia Szynal. https://www.youtube.com/watch?v=T2jKALI0v_A
https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa
Centrum Psychoterapii i Szkoleń CONSILIA+
Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
Witam Was serdecznie i zapraszam do zabawy.
Tematyka tego ćwiczenia: zobacz swoje emocje
Celem dzisiejszego ćwiczenia jest obniżanie poziomu stresu i wyciszanie emocji poprzez wizualizację.
Proszę Rodziców o odczytanie proponowany ćwiczeń
1. Usiądź i połóż się w takiej pozycji, byś mógł się odprężyć, zamknij oczy i postaraj się cały czas do końca tego ćwiczenia mieć je zamknięte. Poczuj, w których miejscach twoje ciało dotyka krzesła lub podłogi. Niech całe napięcie odpływa z twojego ciała, nóg, rąk i ramion, brzucha, barków, twarzy. Odprężasz się coraz bardziej. Uspokaja się twoje ciało. Wyobraź sobie, że masz przed sobą biały ekran, taki jak w kinie. Na ekranie tym, za chwilkę pojawią się twoje uczucia. Zobacz kolory i kształty tych uczuć. Najpierw widzisz spokój – jak wygląda? Jaki ma kolor? Teraz przyglądasz się swojemu smutkowi. Przyjrzyj się swojej radości. Zatrzymaj się na chwilę. Teraz na ekranie widzisz swoje znudzenie. Obejrzyj dokładnie kolejne swoje uczucie – to złość. Na koniec znów przyglądasz się swojemu spokojowi. Jesteś spokojny i odprężony. Policzę teraz od 10 do 1. Kiedy powiem 1 otwórz oczy.
Następnie można zainicjować rozmowę z dzieckiem:
– którą z tych emocji było najtrudniej sobie wyobrazić? A którą najłatwiej?
– czy potrafisz przypomnieć sobie jakąś sytuacje, w której doświadczałeś przedstawionych emocji?
2. Malowanie uczuć Przygotuj farby i spróbuj paluszkami albo pędzlem w rytm ulubionej muzyki (raz spokojniej, raz szybciej) malować co tylko podpowiada ci wyobraźnia.
Taka zabawa uwolni dziecko od wewnętrznego napięcia i pozwoli przelać uczucia na papier.
3. Posłuchaj i wykonaj ćwiczenie „Mała żabka” – https://youtu.be/18SpO_lyH2Q