Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
By dbać o rozwój mowy Naszych dzieci przygotowujemy zabawy i ćwiczenia do wykorzystania w domu. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczanych propozycji.
Ćwiczenia warg
Ćwiczenia usprawniające aparat mowy to również ćwiczenia warg. Można je prowadzić w formie zabawy już z dwu- lub trzyletnim dzieckiem. Dzieci mają naturalną skłonność do wielokrotnego powtarzania ulubionych zabaw więc potraktujmy ćwiczenia jako fajną zabawę.
Ćwiczenia powinny być wykonywane dokładnie i powoli przed lustrem.
1. Uśmiechnij się szeroko, a następnie otwieraj i zamykaj usta.
2. Zabawa w „konia i woźnicę”- raz udawaj konika i parskaj, a następnie woźnicę i cmokaj.
3. Spróbuj zagwizdać kilka razy na jednym tonie.
4. Zagryź dolnymi ząbkami górną wargę, a następnie górnymi zębami dolną wargę.
5. Nabierz powietrze pod dolną, a następnie pod górna wargę.
6. Złącz zęby i rozciągnij usta tak aby zęby były widoczne.
Zabawy, które pomogą usprawnić wargi:
– spróbuj utrzymać słomkę lub patyczek ustami
– wydmuchuj bańki mydlane przez słomkę
– spróbuj nadmuchać balonik
– ułóż przed sobą na stole kłębuszek watki i postaraj się go zdmuchnąć ze stołu
Pionizacja języka.
Pionizacja jest ruchem unoszenia czubka języka w kierunku podniebienia. Tylko spionizowany język spełnia swoje funkcje podczas połykania, oddychania oraz mówienia. Pionizacja to umiejętnośc niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju mowy.
Ćwiczenia które pomogą uzyskać pionizację:
1. Wesoły konik – kląskanie językiem ( ważne aby buzia była otwarta)
2. Ciekawski język – język chce dotknąc do nosa, dotyka górnych zębów i górną wargę
3. Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze ( ważne aby buzia była otwarta)
4. Pędzel – język maluje sufit w buzi, podniebienie ( ważne aby buzia była otwarta)
5. Młotek – szybkie uderzania czubkiem języka w wałek dziąsłowy ( miejsce za górnymi zębami) , buzia szeroko otwarta, język udaje młotek, który wbija gwoździe
Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!
Zaczynamy od ćwiczeń oddechowych, ponieważ prawidłowe oddychanie ma ogromny wpływ nie tylko na rozwój mowy, ale również na całościowy rozwój dziecka. Przedstawione niżej ćwiczenia i zabawy uczą oddychania prawidłowym torem nosowym, wydłużają fazę wydechową, pogłębiają oddech, utrwalają oddychanie brzuszne i usprawniają pracę przepony. Ćwicząc z dzieckiem należy pamiętać, żeby wdychać powietrze przez nos, a wydychać ustami. Każde zadanie wykonujemy kilkakrotnie. Pamiętamy, aby podczas dmuchania policzki były płaskie- to bardzo ważne!
GORĄCE KAKAO – złóż dłonie w kształt miseczki, dmuchaj na „gorące kakao” ciągłym strumieniem powietrza.
ZMARZNIĘTE RĘCE – wykonaj wdech nosem i na jednym wydechu chuchnij trzy razy w dłonie.
BALONIKI – wykonaj głęboki wdech, nabierz powietrza w policzki, następnie delikatnie wypuszczaj powietrze przez usta ułożone w dzióbek. Możesz nabierać w policzki mniejsze, średnie i większe porcje powietrza.
ZAPALONA ŚWIECA – dmuchaj na płomień świecy w różny sposób: delikatnie na długim wydechu – żeby płomień drgał, ale nie zgasł; krótko i trochę mocniej, ale tak, aby go nie zgasić; wreszcie energicznie, aby płomień zgasł.
PIÓRKO – dmuchaj na piórko leżące na dłoni, kiedy poleci spróbuj je złapać; dmuchaj na piórko trzymane w uniesionej do góry ręce, aby wzleciało aż do sufitu; dmuchaj na piórko leżące na dłoni – niech je złapie mama lub tata i odwrotnie.
WIOSENNE KWIATY – wąchaj kwiatki – wdech rób nosem, wydech ustami.
WESOŁE ZWIERZAKI – naśladuj odgłosy zwierząt: syczenie węża, szczekanie psa, miauczenie kota, muczenie krowy, itd.